«اُبوایست»، مستند پرتره ای از استاد مجید انتظامی
«اُبوایست»، مستند پرتره ای از استاد مجید انتظامی

مستند پرتره مجید انتظامی به کارگردانی امیر صادقمحمدی در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شرکت خواهد کرد.
امیر صادقمحمدی کارگردان و مستندساز از ساخت مستند پرتره استاد مجید انتظامی خبر داد. این مستند برای شرکت در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آماده خواهد شد.
صادقمحمدی درباره شکلگیری ایده اولیه این مستند گفت: ایدهی ساخت این کار در سال 91 شکل گرفت. پس از آشنایی با استاد انتظامی در یک دوره آموزشی، هنگامی که در آثار و افتخارات ایشان دقیق شدم، توجهم به این نکته جلب شد که با وجود محبوبیت غالب آثار استاد، شخصیت و بخش دیگر آثار ایشان کمتر شناخته شده است. به مرور با رفت و آمد و ارتباط بیشتر با ایشان، پی بردم استاد انتظامی زندگی پرتلاش و پر فراز و نشیبی داشتهاند که شاید با تصور اولیه عموم جامعه در مورد ایشان، در تضاد باشد. به خصوص به این دلیل که مجید انتطامی فرزندِ هنرمند برجسته کشورمان، عزت الله انتظامی است. نکته دیگر که مرا به ساخت این مستند ترغیب کرد، سفر مجید انتظامی به آلمان در دوران جوانی بود که به تحصیل در رشته موسیقی و کسب موفقیتهای چشمگیر در این زمینه انجامید. اما استاد انتظامی با وجود شرایط مساعدی که برای زندگی و پیشرفت کاری ایشان در آلمان فراهم بود به ایران بازگشتند و به تدریس و نوازندگی پرداختند.
وی ادامه داد: استاد انتظامی همچنین نوازنده شناخته شده ساز اُبوا (oboe) در سطح جهانی است. به همین دلیل نام «اُبوایست» را برای فیلم برگزیدیم. بیشتر منابع علمی، اُبوا را ریشه گرفته از ساز ایرانی «سورنا» میدانند. البته این ساز در قرون وسطی دچار تغییراتی شده و به شکل امروزی خود در آمده است. در میان اهالی موسیقی، این باور وجود دارد که نوازندگان اُبوا، افرادی درونگرا هستند. اُبوا که در قلب ارکستر سمفونیک جای میگیرد، وظیفهای مشابه رهبر ارکستر بر عهده دارد و تمامی نوازندگان، سازهای خود را با کمک اُبوا کوک میکنند. ویژگیهای این چنینی ساز اُبوا در نگارش فیلمنامه مستند تأثیرگذار بوده است.
صادقمحمدی افزود: مستند «اُبوایست» بر نقاط عطف زندگی مجید انتظامی تأکید میورزد؛ از جمله بازگشت او از آلمان به ایران، آثار شاخص وی در حوزه دفاع مقدس، مردمی بودن و البته وطن دوستی استاد. در ابتدا نگران بودم مستند به دلیل تأکید بر وجوه میهن پرستانه شخصیت مجید انتظامی به سمت شعارزدگی سوق یابد. به همین دلیل احتمال می دادم وادار به حذف ناخواسته قسمتهایی از کار شوم اما علاقه به ایران و میهن به قدری با واقعیت زندگی و هویت استاد انتظامی در هم تنیده است که این نگرانی خود به خود منتفی شد.
ورود به زندگی استاد انتظامی برای من بسیار سخت بود و چه بسا اگر اصرار من و دختر ایشان، خانم گلنوش انتظامی، نبود این کار به ثمر نمیرسید. من اصرار داشتم با ساخت این مستند، مجید انتظامی را به عنوان یک الگو در حوزه موسیقی معرفی کنم. به نظر من نوجوانی که در هنرستان موسیقی درس میخواند نیاز به الگوهایی همچون مجید انتظامی، حسین علیزاده، محمدرضا علیقلی و … دارد. دغدغه من این بود که با توجه به وضعیت فعلی موسیقی در کشور، بتوانم کار قابل قبولی دربارهی یک استاد موسیقی بسازم. بسیاری از آثار استاد انتظامی در ذهن مردم ماندگار شده است و عموم مردم آنها را میشناسند. این در حالی است که در سالهای اخیر کمتر کار ماندگاری در حوزه موسیقی فیلم ساخته شده است. شاید به این دلیل که در این سالها جریان اصلی سینما به سمت ارزانسازی و کارهای سطح پایین در موسیقی رفته است.
امیر صادقمحمدی درباره ی روند تولید این مستند گفت: تولید «اُبوایست» پنج سال به طول انجامید. در میانه راه تولید، بیش از دو سال وقفه داشتیم. این وقفه ناشی از کمبود بودجه و کم لطفیهای بسیاری از ارگانهای دولتی و حکومتی بود که با وجود انتظارات، ما را در این امر یاری نکردند. علاوه بر این بسیاری از عزیزان و بزرگان سینما و موسیقی به دلیل پارهای مشکلات از مصاحبه امتناع ورزیدند. مسائلی از این دست، ادامه کار را دشوار میکرد اما در نهایت با همکاری مرکز مستند سوره و آقای محسن یزدی، این فیلم با زمانی بیش از 80 دقیقه به سرانجام رسید. در جریان تولید فیلم با افراد شاخص بسیاری از جمله عزت الله انتظامی، مرحوم مصطفی کمال پورتراب، احمدرضا معتمدی، حسین زندباف، ابوالقاسم طالبی، جاوید مجلسی، سالار عقیلی، نیما مسیحا و خانواده محترم ایشان گفتوگو کردیم.
مستند «اُبوایست» در مراسم بزرگداشت استاد انتظامی که در روز 24 مرداد برگزار میشود، رونمایی و اکران خواهد شد. عوامل این مستند عبارتند از: امیر صادقمحمدی کارگردان، سپیده توحیدی مشاور کارگردان، مهدی انصاری تدوینگر، امین قرهسوفلو تصویربردار. این مستند توسط حوزه هنری تهیه شده است.
منبع: تسنیم
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران

درخشش مستند «مراد» در جشنواره امریکایی
11 تیر 1401
سرزمین آبها از شبکه مستند پخش میشود
11 تیر 1401
انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
08 تیر 1401خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهشمحور درباره نابودی میراثی هزارساله
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالتهای نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموششده تاریخ
امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیهکننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سهشنبه 31 خردادماه و همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران بهصورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجاتدهنده
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوهای بینالمللی است/ آرشیوهای کمتر دیده شده در «کمیته»
عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیهکنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» بهصورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند
مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی میکنم بخشی از یک رویداد را از دید آدمها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجهگیری کار را برعهده...