«اُبوایست»، مستند پرتره ای از استاد مجید انتظامی

صفحه اصلی > اخبار

«اُبوایست»، مستند پرتره ای از استاد مجید انتظامی

«اُبوایست»، مستند پرتره ای از استاد مجید انتظامی
21 مرداد 1396

مستند پرتره مجید انتظامی به کارگردانی امیر صادق‌محمدی در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شرکت خواهد کرد.

امیر صادق‌محمدی کارگردان و مستند­ساز از ساخت مستند پرتره استاد مجید انتظامی خبر داد. این مستند برای شرکت در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آماده خواهد شد.

صادق‌محمدی درباره­ شکل­‌گیری ایده­ اولیه­ این مستند گفت: ایده­‌ی ساخت این کار در سال 91 شکل گرفت. پس از آشنایی با استاد انتظامی در یک دوره آموزشی، هنگامی که در آثار و افتخارات ایشان دقیق شدم، توجه­م به این نکته جلب شد که با وجود محبوبیت غالب آثار استاد، شخصیت و بخش دیگر آثار ایشان کمتر شناخته شده است. به مرور با رفت و آمد و ارتباط بیشتر با ایشان، پی بردم استاد انتظامی زندگی پرتلاش و پر فراز و نشیبی داشته­‌اند که شاید با تصور اولیه­‌ عموم جامعه در مورد ایشان، در تضاد باشد. به خصوص به این دلیل که مجید انتطامی فرزندِ هنرمند برجسته کشورمان، عزت الله انتظامی است. نکته­‌ دیگر که مرا به ساخت این مستند ترغیب کرد، سفر مجید انتظامی به آلمان در دوران جوانی بود که به تحصیل در رشته موسیقی و کسب موفقیت­‌های چشمگیر در این زمینه انجامید. اما استاد انتظامی با وجود شرایط مساعدی که برای زندگی و پیشرفت کاری ایشان در آلمان فراهم بود به ایران بازگشتند و به تدریس و نوازندگی پرداختند.

وی ادامه داد: استاد انتظامی همچنین نوازنده شناخته ­شده ساز اُبوا (oboe) در سطح جهانی است. به همین دلیل نام «اُبوایست» را برای فیلم برگزیدیم. بیشتر منابع علمی، اُبوا را ریشه­ گرفته از ساز ایرانی «سورنا» می‌­دانند. البته این ساز در قرون وسطی دچار تغییراتی شده و به شکل امروزی خود در آمده است. در میان اهالی موسیقی، این باور وجود دارد که نوازندگان اُبوا، افرادی درون­گرا هستند. اُبوا که در قلب ارکستر سمفونیک جای می‌­گیرد، وظیفه­‌ای مشابه رهبر ارکستر بر عهده دارد و تمامی نوازندگان، سازهای خود را با کمک اُبوا کوک می­‌کنند. ویژگی­‌های این چنینی ساز اُبوا در نگارش فیلمنامه مستند تأثیر­گذار بوده است.

صادق‌محمدی افزود: مستند «اُبوایست» بر نقاط عطف زندگی مجید انتظامی تأکید می‌­ورزد؛ از جمله بازگشت او از آلمان به ایران، آثار شاخص وی در حوزه دفاع مقدس، مردمی بودن و البته وطن­ دوستی استاد. در ابتدا نگران بودم مستند به دلیل تأکید بر وجوه میهن­ پرستانه شخصیت مجید انتظامی به سمت شعارزدگی سوق یابد. به همین دلیل احتمال می­ دادم وادار به حذف ناخواسته قسمت‌‌هایی از کار شوم اما علاقه به ایران و میهن به قدری با واقعیت زندگی و هویت استاد انتظامی در هم تنیده است که این نگرانی خود به ­خود منتفی شد.

ورود به زندگی استاد انتظامی برای من بسیار سخت بود و چه بسا اگر اصرار من و دختر ایشان، خانم گلنوش انتظامی، نبود این کار به ثمر نمی‌رسید. من اصرار داشتم با ساخت این مستند، مجید انتظامی را به عنوان یک الگو در حوزه موسیقی معرفی کنم. به نظر من نوجوانی که در هنرستان موسیقی درس می‌خواند نیاز به الگوهایی همچون مجید انتظامی، حسین علیزاده، محمدرضا علیقلی و … دارد. دغدغه من این بود که با توجه به وضعیت فعلی موسیقی در کشور، بتوانم کار قابل قبولی درباره­‌ی یک استاد موسیقی بسازم. بسیاری از آثار استاد انتظامی در ذهن مردم ماندگار شده است و عموم مردم آنها را می‌شناسند. این در حالی است که در سال­‌های اخیر کمتر کار ماندگاری در حوزه موسیقی فیلم ساخته شده است. شاید به این دلیل که در این سال­‌ها جریان اصلی سینما به سمت ارزان­‌سازی و کارهای سطح پایین در موسیقی رفته است.

امیر صادق‌محمدی درباره­ ی روند تولید این مستند گفت: تولید «اُبوایست» پنج سال به طول انجامید. در میانه‌ راه تولید، بیش از دو سال وقفه داشتیم. این وقفه ناشی از کمبود بودجه و کم­ لطفی­‌های بسیاری از ارگان­‌های دولتی و حکومتی بود که با وجود انتظارات، ما را در این امر یاری نکردند. علاوه بر این بسیاری از عزیزان و بزرگان سینما و موسیقی به دلیل پاره‌­ای مشکلات از مصاحبه امتناع ورزیدند. مسائلی از این دست، ادامه کار را دشوار­ می­‌کرد اما در نهایت با همکاری مرکز مستند سوره و آقای محسن یزدی، این فیلم با زمانی بیش از 80 دقیقه به سرانجام رسید. در جریان تولید فیلم با افراد شاخص بسیاری از جمله عزت­ الله انتظامی، مرحوم مصطفی کمال­ پورتراب، احمدرضا معتمدی، حسین زندباف، ابوالقاسم طالبی، جاوید مجلسی، سالار عقیلی، نیما مسیحا و خانواده محترم ایشان گفت‌وگو کردیم.

مستند «اُبوایست» در مراسم بزرگداشت استاد انتظامی که در روز 24 مرداد برگزار می‌شود، رونمایی و اکران خواهد شد. عوامل این مستند عبارتند از: امیر صادق‌محمدی کارگردان، سپیده توحیدی مشاور کارگردان، مهدی انصاری تدوینگر، امین قره­سوفلو تصویربردار. این مستند توسط حوزه هنری تهیه شده است.

منبع: تسنیم

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...