صفحه اصلی > اخبار
گفت و گو با کیوان کیانی، سازنده مستند «به روایت کمانچه»
03 تیر 1396

گفت و گو با کیوان کیانی، سازنده مستند «به روایت کمانچه»

«به روایت کمانچه» ساخته کیوان کیانی که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته‌ شده است، روز گذشته برای اولین بار در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

کیانی که از مستندسازان پیشکسوت است، دراین‌باره، گفت: «به روایت کمانچه»، مستندی است درباره ساز کمانچه در استان لرستان که ساز ملی ماست و ساز اول مردم لرستان است. علاقه‌ای که در مردم لرستان نسبت به این ساز وجود دارد را در جای دیگری ندیدم و چون دستی هم در موسیقی دارم، علاقه‌مند شدم تا درباره آن به تحقیق و پژوهش بپردازم.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین به سراغ مباحث موسیقی رفته‌ام. طرحی داشتم درباره استاد نورعلی خان برومند نوازنده چیره‌دست تار، سه‌تار، سنتور و تنبک که بسیاری از موسیقیدانان معاصر کشور از شاگردان وی محسوب می‌شوند. ولی در مرحله برآورد هزینه به مشکلاتی برخوردم که کار را متوقف کرد و بودجه لازم را به من ندادند؛ بنابراین به سراغ کمانچه رفتم و به تحقیق درباره این ساز ملی پرداختم. طرحی دیگر نوشتم و آن را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادم و پس از تائید، وارد مرحله پژوهش و بازبینی میدانی شدم. از مرحله تحقیق تا مرحله تولید و به سرانجام رسیدن این طرح، چیزی حدود دو سال زمان صرف کردم.

کیانی درباره چرایی انتخاب ساز کمانچه توضیح داد: کمانچه را در موسیقی سنتی دنبال می‌کردم و به آن علاقه داشتم و بعد از مدتی تبدیل به دغدغه من شد. موسیقی نواحی و استان لرستان همواره برایم دلپذیر بوده است.

به روایت کمانچه

وی همچنین افزود: موسیقی لرستان خیلی گسترده است و تنوع زیادی دارد و از قدمت بالایی برخوردار است. این موسیقی شاخه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد از موسیقی و ترانه‌های غنائی و عاشقانه، موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی همه را شامل می‌شود؛ اما می‌شود گفت بیشتر محور اصلی موسیقی استان لرستان، حماسه و شور و موسیقی کار است.

این مستندساز اظهار کرد: در استان لرستان بیشتر در سوگواری‌ها از سرنا و دهل استفاده می‌کنند و کمانچه، موسیقی شاد و عاشقانه‌ای است و چون ساز کاملی به نسبت سازهای دیگر است، توانست به‌خوبی جایگزین سازهای دیگر شود. کمانچه، سازی است که وسعت پرداخت بیشتری دارد و عصاره همه سازهایی بود که قبلاً در منطقه وجود داشت. از سوی دیگر صدای زخمی این ساز روی ناخودآگاه مردم تأثیر گذاشته و آن‌ها را شیفته خودکرده است و باوجود اینکه ساز جدیدی است، اما باعث شد تا مردم منطقه همه سازها را کنار گذاشته و امروز نوازندگان مطرح بسیاری را به سمت خود جلب کند.

کیانی درباره پرداخت به نوازندگان برجسته این ساز در مستند «به روایت کمانچه» گفت: این ساز از سال 57 به بعد بار دیگر احیا شد و از موسیقی محلی صرف بودن خارج شد و امروز وجهه ملی پیداکرده است. علی‌اکبر شکارچی نقش بسیار مهمی در احیای این ساز پس از انقلاب داشته است و موسیقی لرستان را از نابودی نجات داد. در ادامه چند نوازنده مثل فرج علی پور، فرشاد فیضیان، علی‌رضایی، سیف‌الدین آشتیانی، محمد باجلاوند و … نوازندگانی هستند که در این حوزه بسیار فعالیت کردند. به‌گونه‌ای که امروز در منطقه لرستان در هیچ خانه‌ای نیست که صدای این ساز شنیده نشود.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که همواره در تلویزیون نمایش‌ِ ساز با مشکلاتی همراه بوده است. آیا این مسائل را برای پخش فیلم خود در نظر گرفته است یا خیر. عنوان کرد: متأسفانه به دلیل مسائلی که در جامعه ما وجود دارد موسیقی همواره مهجور واقع‌شده است و برای نمایش‌ِ ساز هم مشکلاتی داریم، از جمله آن‌که ما هرگز در تلویزیون نتوانستیم ساز را نمایش دهیم و این، کار را برای نمایش فیلم و پخش آن نیز با مشکل همراه می‌کرد. درحالی‌که در بسیاری از زمان‌ها موسیقی حرمت نداشت، ولی در حال حاضر خوشبختانه از حرمت بسیار زیادی برخوردار است.

کیانی که خود از بازنشستگان تلویزیون است، درباره جایگاه فیلم مستند در میان مردم گفت: این موضوع که مستند در حال حاضر از چه جایگاهی برخوردار است به علاقه مردم عادی برمی‌گردد، چراکه مردم عادی علاقه کمتری به سینمای مستند دارند و کشش مستند بیشتر در میان نخبگان است و مردم عادی بیشتر دوست دارند آثار داستانی را ببینند، اما سینمای مستند هم باید کار کند تا جاذبه‌ای که برای مخاطب عام دارد را به وجود آورد. اگر مسائلی را مطرح کند که درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی باشد و با ریتم و جاذبه همراه باشد قطعاً مردم مخاطب سینمای مستند می‌شوند. سینمای مستند درراه رشد است و چند سالی است که در سینمای هنر و تجربه فیلم‌های مستند نمایش داده می‌شوند و گاهی با استقبال خوبی هم مواجه شده‌اند، اما هنوز آن‌طور که باید جا نیفتاده است. در این میان تلویزیون نقش مهمی دارد و تولیدات محدودی را به نمایش درمی‌آورد درحالی‌که تولیدات سینمای مستند بسیار گسترده است. بایدها و نبایدها وقفه‌ای را ایجاد کرده است و نقش خود را پیدا می‌کند.

وی در خاتمه درباره زمان اکران این فیلم اظهار کرد: هنوز صحبت‌هایی که برای اکران این فیلم جدی باشد صورت نگرفته است و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید مجوزهای لازم را برای اکران این فیلم صادر کند.

منبع: هنرآنلاین

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

مهدی میرزایی
16 مهر 1396

با سلام خدمت شماو همکاران محترمتان لطفا چطوری میتونم فیلم مستند به روایت کمانچه راتهيه کنم منتظر جوابتان هستم.باتشکرمهدي میرزایی

    مدیرسایت
    19 مهر 1396

    سلام دوست عزیز
    فیلم به روایت کمانچه از آثار خانه مستند نیست، ولی قاعدتا چنین آثاری رو می تونین از سایت های آپارات یا سینمامارکت تهیه بفرمایید

خبرهای مشابه

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم
22 آذر 1400

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم

حبیب الله والی‌نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر اعتماد شهید آوینی نبود شاید من هیچ وقت خطر نمی‌کردم. ولی ایشان پای کارهای من ایستاد...

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند
21 آذر 1400

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند

محسن یزدی، مدیر شبکه مستند با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینما حقیقت» گفت: «سینماحقیقت» به جهت اعتبار بین مستندسازان با فاصله از دیگر جشنواره‌های حوزه مستند بالاتر قرار گرفته...

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم
20 آذر 1400

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم

استقبال مستندسازان و دوستداران سینمای مستند از مراسم بزرگداشت ارد عطارپور به پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گرما...

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون
19 آذر 1400

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون

مستند «ریتم کند» به مسائل بیماران مبتلا به سندروم داون از منظری تازه و متفاوت نگاه کرده...

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت
19 آذر 1400

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت

خانه مستند در ادوار مختلف سینما حقیقت، حضوری درخشان و پررنگ داشته که در ادامه به فهرستی از جوایز و افتخارات کسب شده در دوره های مختلف جشنواره، پرداخته شده...

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان
18 آذر 1400

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان

کارگردان مستند «ننه مخمل» معتقد است که گاهی سوژه در مستند علیه خود عمل...

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!
04 مهر 1400

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!

محسن تیموری، گردآورنده خاطرات گروه «دستمال سرخ‌ها» می‌گوید زمانی که از کسی می‌پرسیم «دستمال سرخ‌ها» را می‌شناسید می‌گویند همان طرفداران پرسپولیس...

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟
20 شهریور 1400

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟

حسین فریدون جاه کارگردان مستند سینمایی «کاشف» که به معرفی سازمان پزشکی قانونی پرداخته است، به ارایه توضیحاتی درباره این مستند...

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟
20 شهریور 1400

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟

چندی پیش خبری مبنی بر آغاز به کار اکران آنلاین سایت خانه مستند منتشر شد که مستند سینمایی «کاشف» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر نخستین مستند حاضر در این اکران بود. پیش از این خانه مستند تولیدات خود را از طریق پلتفرم‌های دیگر به اکران آنلاین درمی‌آورد. درباره این اتفاق با مهدی مطهر مدیر خانه مستند گفتگویی...

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»
23 مرداد 1400

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»

- مستند با بازسازی صحنه‌ها و راش‌هایی از صحنه بازجویی و بازسازی صحنه قتل توسط مهین قدیری، مخاطب را با وقوع جنایت و چگونگی قتل‌ها آشنا می‌کند و آن‌طور که کارگردان تأکید دارد در پی کشف این معماست که چطور مادری تبدیل به قاتل سریالی شده...

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

در این فیلم ما اشاره داریم که در آن زمان امام به عنوان رهبر مسائلی را می‌دیدند که رئیس جمهور و نخست وزیر نمی‌توانستند آن را ببینند و کل حرف فیلم همین است که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت از امتحانی که در آن در مقابل حرف‌های امام قرار گرفتند، سربلند بیرون...

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

کارگردان مستند «امتحان» با بیان اینکه مستندش ارتباطی به شخصیت میرحسین موسوی ندارد گفت: پیش از تولید فیلم، با پژوهشگران و تاریخ‌دانان مشورت کردیم و به ما گفتند موضوع مستند شما ارتباطی به وقایع سال ۸۸ ندارد. بنابراین تلاش کردیم سمت آن...