گفت و گو با مستندساز مقاومت: هرجا مظلومیت باشد، دوربین ما هم آنجاست

صفحه اصلی > اخبار

گفت و گو با مستندساز مقاومت: هرجا مظلومیت باشد، دوربین ما هم آنجاست

گفت و گو با مستندساز مقاومت: هرجا مظلومیت باشد، دوربین ما هم آنجاست
23 خرداد 1396

مستندساز جوان کشورمان معتقد است فعالیت رسانه‌ها در معرفی جبهه مقاومت درست نبوده است. او می‌گوید برای آزادی نبل و الزهرا باید در خیابان‌ها شیرینی پخش می‌کردیم، اما تازه مردم می‌پرسند که اصلا نبل و الزهرا کجاست؟

محسن اردستانی رستمی مستندساز جوان، پرکار و البته نترس کشورمان است که تجربه‌های زیادی را در مستندسازی از جبهه مقاومت کسب کرده است. «ناصران عموراء»، «تک تیراندازان حضرت زینب(س)»، «درحصار» و اثر مشترک «عکسی برای ماندن» از جمله آثار اخیر این مستندساز است که همگی درباره مدافعان حرم و مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش هستند.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از تسنیم نیوز، اردستانی گفت: پیش از نخستین سفرم به سوریه، چندین بار موقعیتی فراهم ‌‌شد تا در خارج از ایران در مورد مدافعان حرم مستندی تهیه کنم، اما در نهایت شرایط مهیا نمی شد، تا این که یک روز ناصر نادری (مستندساز) با من تماس گرفت و گفت که حاضری برای تولید مستندی درباره تیپ فاطمیون به سوریه برویم؟ من هم قبول کردم و این شد آغاز حضور ما در سوریه.

وی ادامه داد: در جریان سفرهایمان به خارج از ایران به دفعات پیش می‌آمد که علی‌رغم برنامه ریزی‌هایی که کرده بودیم، زمانی که وارد گود می‌شدیم، تمام این برنامه‌های ما جابه جا می شد که البته این مسئله در مستندسازی بحران، امری طبیعی است.

این مستندساز جوان افزود: به طور مثال، در سفر دوممان به سوریه حدود یک هفته در خانه ای گیر افتادیم و به دلیل شرایط بحرانی، امکان هماهنگی با بیرون را نداشتیم و تمام کارهایمان متوقف شده بود تا این که بحمدالله مشکلات حل شد، این مسئله نمونه‌ای از مواردی بود که اصلا پیش بینی نمی‌کردیم.

دوربین مستندساز انقلابی به سوی مظلومیت

اردستانی گفت: هر جا مظلومیت بیشتر باشد، دوربین مستندساز انقلابی به همان سمت می‌چرخد، مظلومیت همواره برای من محور بوده است. مستند «در حصار» را که ساختم از لحاظ فرمی ضعیف‌تر از کار‌های قبلی من بود و بازی عقل و دل من آغاز شد که عقل می‌گوید فرم کارت ضعیف شده و ممکن است انتقادات بسیاری را به اثر وارد کنند و دل می‌گوید این ها مظلومند و باید کاری برایشان انجام داد.

محسن اردستانی

وی تصریح کرد: عقیده من این است که فرم و محتوا در کار داستانی باید هم‌تراز باشند و در مستند، من محتوا را مقدم بر فرم می‌دانم، باید سعی کنیم جایی برویم که دوربین تا به حال کمتر رفته است، دلیل پرداخت به شیعیان «فوعه و کفریا» در مستند «در حصار» همین نکته بود، مسئله مهم برای من، رساندن پیام این مظلومیت بود.

اردستانی درباره مشکلات مستندسازی بحران بیان کرد: جدا از بحث خطرات مستندسازی در جنگ، هیچ گروه مستندسازی همانند ما در ساخت آثارش اذیت نشده است. به یاد دارم که دوربین ما را در سوریه گرفتند و یک بار هم دستگیر شدم و همه این‌ها را به جان خریدم تا رشادت‌های مدافعان حرم را به تصویر بکشم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: در مسیر ساخت مستند «فوعه و کفریا» به دلیل عدم دسترسی به داخل شهر و محاصره آن از سوی تروریست های تکفیری‌، ما رابطه هایی برقرار کردیم تا افرادی از داخل فوعه و کفریا برایمان فیلم بگیرند.

در جست و جوی ناصران عموراء

اردستانی با اشاره به مستند دیگرش «ناصران عموراء» عنوان کرد: ما در عراق، با چند نفر از مردم این کشور صحبت کردیم و گفتیم می‌خواهیم در جبهه‌های عراق دنبال سوژه بگردیم تا در نهایت درکربلا، بچه های تیپ علی اکبر(ع) را پیدا کردیم، کسانی که خادم حرم امام حسین (ع) هستند و در هنگام حمله داعش، به مقابله با این نیروی های تکفیری پرداختند، البته این افراد در در دوران صدام و ورود آمریکایی‌ها به عراق نیز از حرم مطهر امام حسین(ع) دفاع می‌کردند.

این مستندساز افزود: متأسفانه رسانه‌های کشور آن گونه که باید به شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت نمی‌پردازند. اگر این پرداخت رسانه‌ای درست صورت می‌گرفت، زمانی که خبر آزادسازی شهرهای «نبل و الزهرا» سوریه اعلام شد، باید ما در خیابان‌ها شیرینی پخش می‌کردیم، چون به اهمیت این منطقه واقف می‌بودیم؛ ولی وقتی این اتفاق افتاد، همه اول می‌پرسیدند «نبل و الزهرا» کجا بود اصلا؟

وی تصریح کرد: در زمان شهید آوینی با آن محدودیت تجهیزات و امکانات هر هفته برنامه روایت فتح پخش می شد، حال با وضعیت امروز و پیشرفت امکانات مقایسه کنید که ما در فضای رسانه‌ای کشور چقدر به صورت جدی و استراتژیک به مقوله مدافعان حرم می پردازیم.

عدم انسجام میان مستندسازان جبهه انقلاب

اردستانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: متأسفانه در میان مستندسازان جبهه مقاومت هم افزایی وجود ندارد و کمبود یک فرد محوری برای انسجام نیروهای انقلابی به شدت احساس می شود، کسی که خود دغدغه مند این عرصه باشد و به بچه ها ضریب دهد.

این مستندساز جوان در همین باره با اشاره به جشنواره عمار توضیح داد: این جشنواره‌ می‌تواند در حوزه‌های گوناگون سوژه‌یابی کند و آن را در اختیار فیلمسازان مختلف قرار دهد و به نظرم ایرادی ندارد که جشنواره‌ای به فیلمساز پیشنهاد سوژه دهد.

محسن اردستانی رستمی به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده خود، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار را دریافت کرده است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

محمد زروندی
29 خرداد 1396

نپرسیدین ازش که فقط مظلومیت مثلا مطالبه گران کاسپین هم جزو مظلومیت بحساب میاد یا نه. ظلمی که توسط بانک مرکزی و بدون هیچ توجیهی در حالی که کاسپین هم مجوز بانک مرکزی داشته و هم امضای رئیس فعلی بانک مرکزی پای اون مجوز هست و هم هنوز هم توی سایت بانک مرکزی بعنوان موسسه دارای مجوز نام برده میشه بهشون کرده. همه رسانه ها خفه خون گرفتن. ظلمی آشکار که در پس اون دورغ های اشکار تر به مردم و رسانهه ا توسط عوامل این دولت گفته میشه.

خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند
24 خرداد 1401

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند

مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
24 خرداد 1401

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده...