مستند «شیرجان» روایت زندگی و شهادت آزادمردی از خطه ترکمن کاری از حسن عنایتی

مستند «شیرجان» روایت زندگی و شهادت آزادمردی از خطه ترکمن کاری از حسن عنایتی

مستند «شیرجان» روایت زندگی و شهادت آزادمردی از خطه ترکمن کاری از حسن عنایتی
۰۳ خرداد ۱۳۹۶

مستند شیرجان که به زندگی شهید شیرمحمد تاتار پرداخته است با اتمام فرآیند تولید، به زودی از سیمای ملی پخش خواهد شد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ حسن عنایتی کارگردان «شیرجان» گفت: شیرجان داستان مردی است به نام شیر محمد تاتار که در میان ترکمن ها طرفداران بسیاری داشته است. او از جمله کسانی است که با دل و جان به نظام، کشور و مردم خدمت کرده اند و در این راه مظلومانه به شهادت رسیده اند. شیرمحمد، شیعه ای است که در میان اهل سنت طرفداران بسیاری داشته است و فارغ از تفاوت های مذهبی در شورای شهر و نهادهای اداری خدمات ویژه ای را به مردم منطقه ارائه داده است.

وی ادامه داد: در نهایت، شیرمحمد در سال هشتاد و هفت در منطقه گنبد کشته می شود که به اعتقاد مردم اهل سنت منطقه او به دست عوامل سعودی و وهابی که نمی توانند وحدت شیعه و سنی را در ایران ببینند به شهات رسیده است.

مستند شیرجان

تهیه کننده و کارگردان مستند «شیرجان» اظهار کرد: در این مستند تفحصی کرده ایم برای یافتن سیره و اندیشه شهدا چرا که شخصیت شیرمحمد، تحت تاثیر تبلیغات منفی کسانی که تحمل وحدت شیعه و سنی در ایران را ندارند؛ به دست فراموشی سپرده شده بود، شهادتش ثبت نشده بود و حتی حرف های ناپسندی هم در وصف وی گفته می شد که البته با تلاش های تیم ساخت مستند، حقایق بسیاری روشن شد و در پنجمین سال شهادت شیرمحمد که اولین مراسم گرامیداشت وی برگزار شد مردم و علمای شیعه و سنی منطقه حضور چشمگیری داشتند.

عنایتی تاکید کرد: امیدواریم مستند «شیرجان» که تولید آن از سال 92 تا اوایل سال 96 طول کشیده است، بتواند شهید شیرمحمد تاتار را به عنوان الگوی یک خدمتگزار پاک و مخلص که فارغ از تفاوت های مذهبی و فرهنگی به مردم و نظام خالصانه خدمت می کند، به نامزدهای انتخابات شورای های شهر و روستا، مجلس و ریاست جمهوری معرفی کند.

«شیرجان» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسن عنایتی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و در روزهای آتی از سیمای ملی به نمایش گذاشته خواهد شد.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند