مستند «پیش از آنکه چرچیل بداند تو مرده ای» با موضوع لورنس عربستان بزودی آماده پخش می شود

مستند «پیش از آنکه چرچیل بداند تو مرده ای» با موضوع لورنس عربستان بزودی آماده پخش می شود

مستند «پیش از آنکه چرچیل بداند تو مرده ای» با موضوع لورنس عربستان بزودی آماده پخش می شود
۲۹ دی ۱۳۹۵

مستند لورنس که به بررسی اقدامات یکی از اتباع انگلیس در منطقه غرب آسیا و نقش وی در شکل گیری تقسیم بندی کنونی کشور های عربی می پردازد، مراحل نهایی خود را سپری می کند و تا پایان سال جاری برای پخش آماده می شود.

عادل انیسی کارگردان مستند «پیش از آنکه چرچیل بداند تو مرده ای» با اشاره به سوژه انتخابی خود گفت: وقتی با شخصیت و جایگاه لورنس در تاریخ معاصر منطقه مواجه شدم، اولین سوالی که برایم پیش آمد این بود که چرا تا کنون کسی چنین سوژه ای را در مستند خود استفاده نکرده است.

وی ادامه داد: لورنس شخصیت خیلی خاصی داشته است زیرا از یک طرف از دوران کودکی بواسطه کتاب هایی که از این منطقه خوانده است عاشق سرزمین رمز آلود، اسطوره ای و اسرار آمیز غرب آسیا بوده است و از یک طرف دیگر به عنوان شهروند بریتانیا وقتی با یک هیأت باستان شناسی به منطقه سفر می کند و با اعراب دست دوستی می دهد، مجبور بوده اقداماتی را به ضرر مردم این منطقه انجام دهد ولی جالب این بوده که لورنس در همین حال از این اقدامات احساس ناراحتی و عذاب وجدان می کرده است!

انیسی شکل گیری کشور های امروز منطقه را حاصل اقدامات لورنس مطرح کرد و اظهار داشت: در سال های پیش از جنگ جهانی اول، تنها دو کشور ایران و عثمانی در منطقه وجود داشتند ولی پس از آن بواسطه اقداماتی که لورنس انجام می دهد و می توان حتی از آن با عنوان خیانت یاد کرد، منطقه درگیر بازی هایی می شود که اثرات و تبعات آن تا کنون باقی مانده است.

این کارگردان مستند شیوه ساخت «پیش از آنکه چرچیل بداند تو مرده ای» را استفاده از تصاویر و فیلم های آرشیوی دانست و گفت: برای ساخت مستند از تصاویر و فیلم های موجود در اینترنت استفاده کردیم ولی برای تکمیل کار مجبور شدیم تا از سایت های معتبر فروش آرشیو، بخشی از آرشیو های مورد نیاز خود را تهیه کنیم که به نظر می رسد این کار تا اندازه زیادی غنای محتوایی مستند را افزایش داده باشد.

انیسی در پایان گفت: مستند را در دو نسخه 52 دقیقه ای و یک نسخه طولانی تر در نظر داریم تهیه کنیم و امیدوارم تا پایان سال جاری نسخه نهایی کار آماده شود.

گفتنی است مستند «پیش از آنکه چرچیل بداند تو مرده ای» به کارگردانی عادل انیسی و تهیه کنندگی مهدی مطهر از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی است.