مستند هویدا به کارگردانی مصطفی شوقی به زودی آماده پخش می شود

مستند هویدا به کارگردانی مصطفی شوقی به زودی آماده پخش می شود

مستند هویدا به کارگردانی مصطفی شوقی به زودی آماده پخش می شود
۱۳ دی ۱۳۹۵

مستند هویدا که به بررسی زندگی، زمانه و مرگ امیر عباس هویدا، باسابقه‌ترین نخست وزیر حکومت پهلوی می‌پردازد، مراحل تدوین خود را سپری می‌کند و تا یک ماه آینده برای پخش آماده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، مصطفی شوقی – محقق و کارگردان این مستند – با بیان اهمیت شناخت امیر عباس هویدا در تحلیل صحیح اقدامات رژیم پهلوی در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی، گفت: هویدا شخصیت خاص و مهمی در تاریخ تحولات حکومت پهلوی است. از این رو شناخت هویدا و فعالیت‌های او می‌تواند تصویر تقریبا روشنی از وضعیت کشور در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ ارائه دهد.

وی ادامه داد: هویدا در گروه نخبگان غرب‌گرای کانون مترقی ایران رشد کرده بود. محفل کانون مترقی که بعدها در حزب ایران نوین متجلی شد در واقع محلی برای تزریق نسل نوین سیاستمداران ایران به حکومت و جایگزینی آنها با الیگارشی سنتی و ریشه دار در عصر قاجار تبدیل شده بود.

این کارگردان مستند در ادامه به فرآیند ساخت این اثر تاریخی پرداخت و گفت: برای رسیدن به هویدا، تحقیقات وسیعی صورت گرفت. در این راه با برخی افراد که در دوران نخست‌وزیری هویدا صاحب مناصبی بودند، گفت‌وگو کردیم و همچنین اسناد، روزنامه‌ها و کتاب‌های خاطرات و همچنین اشخاص مختلفی که در آن دوران زندگی می‌کردند و صاحب روایتی هستند را به عنوان پایه کار قرار دادیم. دو سوال ابتدایی و البته مهم برای ما در این مستند مهم بود؛ اول اینکه هویدا که بود؟ و دیگر اینکه او چه کرد؟

شوقی ادامه داد: بخش با اهمیتی از مستند با استفاده از فیلم‌های آرشیوی منحصر به فردی تولید شده است که برخی از آنها تاکنون منتشر نشده؛ و با تصاویر رایج منتشر شده از دوران انقلاب کمی متفاوت است. ذکر این نکته ضروری است که برخی از این فیلم‌ها به خودی خود یک سند مهم تاریخی و با ارزش است که برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب پخش خواهند شد.

وی توجه به روایت‌های تاریخی مغفول را از دیگر ویژگی‌های مستند هویدا ذکر کرد و گفت: بخشی از مستند به روایت‌های مغفولی می پردازد که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و وجود این روایت‌ها می‌تواند افق جدیدی را در تحلیل عصر پهلوی باز کند.

مستند هویدا

شوقی در پایان گفت: یکی از مهمترین بخش‌های این مستند، در واقع زندانی شدن هویدا به دستور شاه و دادگاهی شدن او پس از پیروزی انقلاب است. در این بخش روایت‌های ناگفته­ی ویژه‌ای وجود دارد که یکی از آن‌ها را می توان سوپرایز نامید. تلاش شده در این بخش به صورت مستند آن طور که هست، روایتی از روزهای پرشور ابتدای انقلاب مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

وی در پایان ضمن اشاره به روایت‌های تحرف شده از این دوره تاریخی و ضرورت پاسخگویی به سوالات نسل جوان، تصریح کرد: امیدوارم این مستند به بخشی از سؤالات نسل جوان که این روزها بر اساس تحریف تاریخ توسط معاندان ایران مورد هدف قرارگرفته‌اند، پاسخ بدهد.

مستند چهار قسمتی «هویدا»، به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی مصطفی شوقی، از تازه‌ترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که مراحل پایانی تولید خود را پشت سر می‌گذارد و ظرف یک ماه آینده آماده پخش خواهد بود.

user
مهدی بخشی زاده

سلام
مستند هویدا فوق العاده بود واقعا غافلگیر شدیم
لطفا در مورد تیمسار نادر جهانبانی هم مستندی بسازید
متشکرم

02 مهر 1396