گزارش تفصیلی از اختتامیه فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند

گزارش تفصیلی از اختتامیه فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند

گزارش تفصیلی از اختتامیه فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند
۱۸ دی ۱۳۹۶

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند، بعد از ظهر یکشنبه ١٧ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم سلیم غفوری در سخنانی گفت: جشنواره مستند، جشنواره ای است که مخاطبانش همه مردم ایران هستند و اکرانش به جای سالن های سینما در منازل مردم است. نخستین جشنواره مستند تلویزیونی توانست اکران آثار مستند را به منازل مخاطبان بیاورد، جشنواره ای که مخاطبانش مردم هستند و مردم توانستند آثار را در خانه مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه این جشنواره 15 میلیون نفر مخاطب داشته است، گفت : این میزان مخاطب حاکی از رشد سرمایه‌گذاری در حوزه سینمای مستند است. سینمای مستند، رشد قابل توجهی داشته است و اگر از سینمای داستانی جلوتر نباشد، عقب تر هم نیست.

غفوری توضیح داد: در سینمای مستند، مسائل و دغدغه های جامعه و موضوعات اجتماعی مطرح می شود.

مدیر شبکه مستند اظهار کرد: نگاه مخاطبان نسبت به سال های پیش به سینمای مستند تغییر کرده است و بخش مهمی از سبد توجه مردم را مستند تشکیل می دهد.

وی با تاکید بر این که میزان مخاطبان تلویزیونی سینمای مستند هم در سال های اخیر، رشد جدی داشته است، گفت: از همه مخاطبان سینمای مستند تشکر می کنم که موجب رشد و اعتلای سینمای مستند و البته توجه بیشتر به مستند در تلویزیون شدند.

در این مراسم همچنین مهدی میر تیموری، دبیر جشنواره مستند تلویزیونی در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از فصل سوم این جشنواره، اظهار کرد: در این سه فصل از جشنواره ۱۳۴ فیلم مستند روی آنتن رفته است و فصل چهارم نیز از ۲۳ دی‌ماه با رقابت ۴۵ فیلم آغاز به کار خواهد کرد. در مجموع در طول این جشنواره ۱۷۹ مستند در قالب ۱۲ برنامه روی آنتن می‌رود و ۱۶۰ فیلمساز معرفی می‌شوند.

اختتامیه جشنواره مستند

او با بیان اینکه نقش فیلمسازان شهرستانی در جشنواره مستند تلویزیونی بسیار پررنگ بوده است، گفت: از ۱۸ نامزد این فصل از جشنواره در دو بخش منتخب مردم و داوران، ۱۲ نفر از فیلمسازان از سایر استان‌ها به جز تهران هستند. در کل از اعتماد فیلمسازان به این جشنواره تشکر می‌کنم‌.

دبیر نخستین جشنواره مستند تلویزیونی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه برگزاری این جشنواره برای پر کردن آنتن شبکه مستند است، یادآور شد: به طور کلی در هر فصل، ۳۰ ساعت از آنتن شبکه مستند به این جشنواره اختصاص پیدا می‌کند. این در حالی است که در هر فصل شبکه مستند ۷۲۰ ساعت برنامه تولیدی پخش می‌کند و واقعا نیازمند این ۳۰ ساعت نیست که بخواهد فقط برای پر کردن آنتن این مقدار هزینه کند. بنابراین کم لطفی برخی از دوستان است که درباره این جشنواره که هدف اصلی آن شناخت فیلمسازان جوان است، این گونه سخن بگویند. مطمئنم این جشنواره در مسیری که آن را آغاز کرده به زودی نیروهای قوی و خلاقی را به بدنه سینمای مستند تزریق می‌کند.

میرتیموری همچنین با اشاره به اغتشاشات اخیر در برخی از شهرهای ایران، بیان کرد: حق اعتراض، طبیعی است و هر کسی می‌تواند از آن بهره‌مند شود. در این راستا یکی از بسترهایی که می‌توان از طریق آن احقاق حق کرد همین سینمای مستند است. ما در این جشنواره شاهد آثاری بودیم که منتقد بودند و پخش هم شدند. بنابراین می‌توان از این بستر برای نقد و اصلاح جامعه بهره گرفت‌.

در ادامه مراسم اختتامیه فصل سوم جشنواره مستندات تلویزیونی از برگزیدگان مستندهای منتخب مردمی و داوران تقدیر شد.

بر این اساس در بخش کوتاه مستندهای منتخب مردمی از مهدی حیدری برای مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم»، در بخش نیمه بلند از امیر شکرگزار ناوی برای مستند «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش» و در بخش بلند از بهمن ابراهیمی برای مستند «اشترانکوه» تقدیر شد.

اختتامیه جشنواره مستند

همچنین در بخش برگزیدگان مستندها به انتخاب داوران (روبرت صافاریان، مهدی شاه‌محمدی و مهدی مطهر) در بخش مستندهای کوتاه از محمد عبدالهی برای مستند« سارو»، در بخش مستندهای نیمه بلند از محسن علیدادی برای «دغدغه‌های یک زوج کهنسال» و در بخش مستندهای بلند ضمن تقدیر از محسن شیرزایی برای مستند «بغض هامون»، از رضا فرهمند و کمیل سهیلی برای مستند «آزادی» تقدیر شد.

اختتامیه جشنواره مستند

گفتنی است مستند آزادی ساخته رضا فرهمند و کمیل سهیلی از آثار خانه مستند انقلاب اسلامی است.

در بخش دیگری از این مراسم، سلیم غفوری (مدیر شبکه مستند) به همراه مهدی میرتیموری (دبیر این جشنواره) از اصغر بختیاری، همکار و هم‌رزم شهید مرتضی آوینی که تجربه سال‌ها تولید مستند را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، تقدیر شد.

پ.ن. تصاویر گزارش، برگرفته از خبرگزاری تسنیم است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند