مستند «شهریار مُلک قرآن» نگاهی به زندگی قاری برجسته قرآن، استاد شهریار پرهیزگار

مستند «شهریار مُلک قرآن» نگاهی به زندگی قاری برجسته قرآن، استاد شهریار پرهیزگار

مستند «شهریار مُلک قرآن» نگاهی به زندگی قاری برجسته قرآن، استاد شهریار پرهیزگار
۱۲ شهریور ۱۳۹۶

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، «شهریار مُلک قرآن» مستند پرتر‌ه‌ای به کارگردانی مهدی فارسی است که فعالیت‌های قاری برجسته قرآن، شهریار پرهیزگار را بررسی می‌کند.

مهدی فارسی، کارگران و مستندساز کشورمان درباره اثر جدیدش با عنوان «شهریار مُلک قرآن» گفت: این مستند حاصل گفتگوهای اتفاقی‌ درباره استاد شهریار پرهیزگار است که در فضای قرآنی، فردی خاص است اما وضعیت فعلی این استاد طوری است که حتی کسی از شدت بیماری و شرایط سخت او اطلاع ندارد.

وی ادامه داد: چنین شرایطی موجب شد تا بعد از هماهنگی‌های لازم به منزل او رفتیم و با آغاز گفتگو با این استاد قرآن متوجه شدیم به شدت از وضعیت موجود ناراضی هستند؛ بعد از این ملاقات و برگزاری جلسه‌ای، استاد پرهیزگار موافقت کرد تا مستند پرتره‌ای با عنوان «شهریار مُلک قرآن» در مورد وی بسازیم.

این مستندساز ادامه داد: در زمان ساخت این مستند، استاد پرهیزگار، شرایط جسمی خوب و مناسبی برخوردار نداشت، حنجره او سال‌هاست که به شدت آسیب دیده و نکته تاسف‌آور این است که در این سال‌ها کسی از مسئولان، پیگیر وضعیت سلامتی این قاری مطرح قرآن نبوده است.

وی اضافه کرد: تولید مستند زمان زیادی نکشید ولی تصویربرداری و مصاحبه با استاد پرهیزگار به دلیل وضعیت جسمانی او بیشتر از سایر بخش‌ها طول کشید؛ در مدت زمان دو سه ماه و در چند مرحله موفق شدیم تنها دو مصاحبه با استاد برای مستند بگیریم.

فارسی تصریح کرد: بخش زیادی از اسناد و تصاویر مورد نیاز که در اختیار استاد پرهیزگار بود طی سالیان متمادی و در اثر جابجایی های مکرر از بین رفته یا دسته بندی نشده بود و این مسئله موجب کُند شدن فرآیند جمع آوری آرشیو می‌شد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: حدود چهار ماه وقت صرف کردیم تا بلکه بتوانیم تصاویر و فیلم‌های مربوط به حضور استاد پرهیزگار در مسابقات بین المللی در مقام داور پیدا کنیم اما متاسفانه کمتر از یک دقیقه توانستیم تصاویری به دست بیاوریم.

وی تأکید کرد: با توقف کار جمع‌آوری اسناد، مدارک و آرشیو لازم در اردیبهشت ماه، با همان اطلاعاتی که در دست داشتیم از تیرماه، کار ساخت مستند پرتره «شهریار ملک قرآن» را کلید زدیم و در حال حاضر، مستند بعد از به پایان رسیدن تصویربرداری در مرحله تدوین قرار دارد که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا انتهای تابستان به پایان می‌رسد.

فارسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: استاد پرهیزگار جمله‌ای دارند مبنی بر این که نمی‌توانیم در و دیوار شهر را پر از آیات قرآنی کنیم و انتظار داشته باشیم قرآن وارد زندگی مردم شود؛ نگاه مردم به منش و رفتار متولیان، نگاهی عمل گرایانه و مطالبه‌گر است.

این مستندساز ادامه داد: در مصاحبه‌هایی که برای ساخت مستند «شهریار مُلک قرآن» با استاد پرهیزگار داشتیم، ترجیع‌بند حرف او همان سخن معروف حضرت علی (ع) است که می‌فرمایند مردم به حاکمان خود نگاه می‌کنند. به همین دلیل، ما در ساخت این مستند سعی کردیم این سخنان را به شکلی قابل پخش در منظر مخاطب قرار دهیم.

وی افزود: ما در تهیه و تولید این مستند به اهمیت زندگی عملی با قرآن پرداختیم و تمام تلاش خود را کردیم تا این موضوع را به خوبی برای مردم منعکس کنیم. متأسفانه واقعیت امروز جامعه این است که چنین مسائلی در سبک زندگی مردم دستخوش فراموشی شده است. از ازدواج گرفته تا تربیت فرزند و مناسبات اجتماعی، عمل به دستورات قرآن به حاشیه رفته است.

این مستندساز با انتقاد از کم‌توجهی به شخصیت‌های درجه یک عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد: تعجب‌آور است که چرا تا این اندازه در حوزه قرآنی با کم کاری روبرو هستیم. مردم، بازیگران و بازیکنان فوتبال را به خوبی می شناسند اما با مفاخر قرآنی کشور آشنایی ندارند.

فارسی ادامه داد: در کنار استاد پرهیزگار، اساتید دیگری همچون استاد مروت، استاد مولایی و بزرگان دیگری را داریم که می‌توانند جریان‌ساز و برای جامعه الگو شوند اما متاسفانه چنین اساتیدی در جریان رسانه‌ای کشور دیده نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد و اگر تاریخ را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم در جمهوری اسلامی ایران به اندازه تمام تاریخ ایران در مورد دین و معارف دینی، صحبت به میان آمده است ولی وقتی نوبت به عمل کردن می‌رسد با آمارهای عجیبی از خلأ فعالیت غیرشکلی و میدانی روبرو می‌شویم.

این مستندساز توضیح داد: اساتیدی همچون استاد پرهیزگار آنچه را که از قرآن دریافت کرده‌اند در زندگی خود پیاده می‌کنند و انس با قرآن از کلیدواژه‌های مهم و اصلی زندگی این بزرگان است.

او تصریح کرد: متاسفانه هر چه روبه جلو می‌رویم، مسائل و مشکلات جامعه پررنگ‌تر و آشفته‌تر می شود که بخشی از آنها به فضای قرآنی کشور و قاطبه افرادی که در این فضا کار می‌کنند، برمی‌گردد چرا که آن‌چنان که باید جایگاه اجتماعی برای قرآن قائل نمی‌شوند.

فارسی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: علاوه بر ساخت مجموعه مستندی درباره مفاخر قرآنی ایران، ساخت یک مجموعه 13 قسمتی با موضوع فقر زدایی را مدنظر دارم که در حال حاضر در مرحله تحقیقات اولیه است.

وی تصریح کرد: سوال مهم و کمی تند و تیز ما در این مجموعه مستند این است که چرا در حالی که اعتقاد داریم خاستگاه انقلاب اسلامی، مردم است و آنها بودند که رژیم ظالم شاه را که پشت او به غرب گرم بود، سرنگون کردند چطور می‌شود بزرگ ترین نهادهای جمهوری اسلامی که رسالت خود را از بین بردن محرومیت می‌دانند و بیشترین بودجه‌ها را هم داشته‌اند بعد از حدود40 سال هنوز کار آنها تمام نشده بلکه هرروز شاهد افزایش این محرومیت هستیم.

او خاطرنشان کرد: عنوان اولین قسمت این مجموعه مستند، «خرم شهر» است که در آن به دنبال نشان دادن تصویر کلی از فقر و فقرزدایی در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز هستیم.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند

user
جعفر جباری

سلام و احترام فراوان
دوست عزیزم
تلفن جناب فارسی مستند ساز را لازم داشتم
متشکرم
جباری
محقق

21 اسفند 1402
    user
    مدیرسایت

    متاسفانه شماره ای از ایشان نداریم

    29 اسفند 1402