گزارشی از رونمایی مستند «آزادی»، نگاهی به نسل کشی پرندگان مهاجر تالاب های فریدونکنار

گزارشی از رونمایی مستند «آزادی»، نگاهی به نسل کشی پرندگان مهاجر تالاب های فریدونکنار

گزارشی از رونمایی مستند «آزادی»، نگاهی به نسل کشی پرندگان مهاجر تالاب های فریدونکنار
۲۷ تیر ۱۳۹۶

کشتار میلیونی پرندگان مهاجر در شمال کشور، ورود متمولین به‌عنوان سرشاخه‌های شکار پرندگان، بی‌توجهی و وقاحت سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرندگان، کسب رتبه دوم «کشتار پرندگان مهاجر» در جهان توسط ایران از جمله موضوعات نشست رونمایی از مستند آزادی است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ مستند آزادی که به موضوع کشتار پرندگان مهاجر (گونه‌های در حال انقراض) در تالاب های فریدون‌کنار می‌پردازد با حضور عوامل تولید این مستند و کارشناسان محیط زیست در محل باشگاه خبرنگاران تسنیم رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این فیلم مستند، رضا فرهمند؛ کارگردان، محمد الله‌قلی؛ کارشناس حیات وحش، احمد شفیعی؛ نماینده تهیه‌کننده مستند آزادی حضور داشتند.

مشروح گفت‌وگو با عوامل مستند آزادی در مراسم رونمایی از این مستند در ادامه تقدیم شده است:

عدم سانسور در مستند آزادی

رضا فرهمند‌؛ کارگردان مستند آزادی درباره شرایط تهیه و تولید این فیلم مستند اظهار کرد: در حین آغاز فعالیت با لوکیشن ها و فضاهای متفاوتی مواجه شدیم که ما را بر آن داشت تا تبدیل به مستند بلند شود؛ خوشبختانه در این مستند بلند که زمان زیادی را از ما گرفت به هیچ عنوان خود را قبل از تولید سانسور نکردیم؛ رویکرد عدم سانسور از سوی تهیه‌کننده و خانه مستند هم انجام گرفت که جای خرسندی دارد.

وی تصریح کرد: ما در این مستند تاثیرگذار با تمام زوایای یک بحران مواجه بودیم؛ تمامی لایه‌های یک بحران بدون قضاوت کارگردان به نمایش گذاشته شده و مخاطبان می‌توانند در مورد آن قضاوت کنند.

به گفته کارگردان، مستند آزادی صرفاً به مسائل محیط زیستی نمی‌پردازد بلکه سایر بحران ها را نیز به نمایش می‌گذارد؛ فیلمساز در این مستند فقط حرف های خود را نمی‌زند بلکه اجازه می‌دهد دیگران نیز حرفهای خود را بیان کنند.

نمایش بحران های زیست محیطی و غیر زیست محیطی در مستند آزادی

فرهمند با بیان این که بحث بحران های غیر محیط‌ زیستی نیز در این فیلم نمایش داده می‌شود، تصریح کرد: این مستند صرفاً به فضای محیط زیستی مربوط نمی‌شود؛ در تمامی بحران های اجتماعی همیشه تعدادی مقصر وجود دارد، اما این که چه کسی مقصر است مهم به حساب می‌آید.

وی درباره این پرسش که برای متقاعد شدن دامگاه‌داران و صحبت با محیط‌بانان در این فیلم مستند، چطور موفق به جلب اطمینان آنها شدید، اظهار کرد: قبل از اینکه به سراغ ساخت مستند آزادی برویم، دو مستند دیگر را نیز در فریدونکنار تهیه و تولید کردیم اما در این مستند با سوژه مواجهه داشتیم.

کارگردان مستند آزادی خاطرنشان کرد: تاکنون مستندهای دیگری نیز در مورد فریدونکنار ساخته شده اما تمامی آنها فیلمبرداری های محرمانه و مانند دوربین مخفی داشته‌اند در صورتی که مستند آزادی به میان کشاورزان و مردم می‌رود و حرف تمام افراد را شنیده و انعکاس داده است.

جمع‌آوری دوربین های مستندسازان توسط سازمان محیط زیست

فرهمند با انتقاد از برخی رفتار مسئولان ذی ربط سازمان محیط زیست در جریان تهیه این فیلم گفت: در مراحل ساخت این مستند، افرادی که دوربین ما را جمع‌ می‌کردند، دام‌گذاران نبودند بلکه سازمان محیط زیست بود.

وی اظهار کرد: در مستند آزادی با دام‌گذاران زندگی کردیم و حتی صحبت های همه را در آن انعکاس دادیم؛ هیچ سکانس و پلانی را از آن حذف نکردیم و فیلمبرداری ها نیز به‌صورت مخفیانه نبود.

شکار پرندگان در فریدونکنار، بحرانی 30 ساله

کارگردان فیلم مستند آزادی درباره شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار و بی‌توجهی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان ذی ربط توضیح داد: فاجعه صورت گرفته در شکار پرندگان فریدونکنار یک بحران 30 ساله است؛ متاسفانه هیچ یک از مردم و مسئولان منطقه نمی‌دانند و باور ندارند که عمل غیرقانونی و اشتباهی را مرتکب شده‌اند.

فرهمند ادامه داد: شما ببینید یک فرد مواد مخدر فروش از دستگاه های مختلف نظارتی، ترس و واهمه دارد اما در مورد تخلف بزرگ زیستی که جریمه بالایی دارد، واکنش مردم نیز عادی است و هیچ کس تصور نمی‌کند که اشتباهی انجام داده است.

سازمان محیط زیست، متولی اصلی شکار پرندگان

وی درباره این که چه کسی متولی اصلی مشکلات پیش‌ آمده در شکار پرندگان مهاجر هستند، یادآور شد: سازمان محیط زیست متولی اصلی مسائلی همچون شکار پرندگان فریدونکنار است چرا که آنها متولی اصلی مردم یا کشاورزان در این منطقه هستند اما نمی‌توانیم آن را معطوف به یک دوره کنیم بلکه در تمام سه دهه گذشته، سازمان محیط زیست مقصر بوده است.

تغییر رفتار سازمان محیط زیست و داشتن هوشمندی منفی!

کارگردان فیلم مستند آزادی با بیان این که سازمان محیط زیست در دوره اخیر نسبت به مسائلی همچون شکار پرندگان در فریدونکنار تغییر رفتار داده است، گفت: سازمان به نوعی به هوشمندی منفی روی آورده است؛ یعنی در مقابل انتقادات و افشاگری هایی مانند مسائل فریدونکنار روی خوش نشان می‌دهد که این نامناسب است چرا که آنها وضعیت را می‌دانند و باز روی خوش نشان می‌دهند؛ حتی آقای مهردادی که مدیر‌کل وقت محیط زیست مازندران بود نیز این فیلم را مشاهده و فقط تحسین کرد!

وقاحت سازمان محیط زیست در عادی شدن فساد

فرهمند با انتقاد از این عملکرد سازمان محیط زیست ادامه داد: البته این رویکرد سازمان محیط زیست، هوشمندی درستی نیست بلکه نوعی وقاحت در عادی شدن فساد است چرا که بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها را در این فیلم مستند مشاهده می‌کنیم؛ اگر به این فیلم به درستی نگاه شود به سایر معضلات اجتماعی هم پی می‌بریم و قصه صرفاً به مسائل محیط زیستی بازنمی‌گردد؛ موضوع فریدونکنار تا حدودی فراتر از محیط زیست است که باید به آن توجه شود.

وی همچنین با اشاره به تعامل سازمان محیط زیست در ساخت این مستند گفت: در حال حاضر با یک مشکلی مواجه شده‌ایم که وقتی مستندی انتقادی از حوزه مسئولیتی یک مسئول می‌سازیم، همان فرد مسئول در زمینه فساد، در مراسم رونمایی حاضر می‌شود و برای ما کف می‌زند و از ما تشکر هم می‌کند! عملاً با این کار صورت مسئله را پاک می‌کند و اجازه پیگیری بیشتر نمی‌دهد و همین روش توسط مسئولان سازمان محیط زیست در ساخت مستند «آزادی» انجام شد به گونه‌ای که بعد از اکران مستند، رئیس اداره کل محیط زیست مازندران به عنوان متهم اصلی عدم برخورد با کشتار پرندگان در مراسم اکران ما حاضر شد و از ما تشکر هم کرد! اما در این دو سال گذشته هیچ اقدامی برای حل مشکل نکرده است.

نسل‌کشی پرندگان در فریدونکنار

‎محمدعلى الله‌قلی؛ کارشناس حیات وحش نیز در این مراسم رونمایی درباره کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار اظهار کرد: متاسفانه در فریدونکنار و مناطق نزدیک به آن، فقط شاهد صید یا شکار پرندگان نیستیم بلکه اینجا یک نسل‌کشی لجام‌گسیخته و تمام‌عیار حیات وحش در جریان است.

رونمایی از مستند آزادی

‎وی ادامه داد: موسسات جهانی به موضوع فریدونکنار، ازبازان و سرخ‌رود ورود یافته‌اند و سازمان محیط زیست هم آمار کشتار پرندگان را ارائه داده است گرچه در گذشته نه‌چندان دور، منکر تمام اطلاع‌رسانى‌ها در ارتباط با کشتار فجیع پرندگان مهاجر در این مناطق بود تا زمانی که کیسه پر از لاشه پرندگان حمایت شده را روی میز معاون محیط طبیعى سازمان خالی نکردیم، همچنان هم منکر بودند.

‎کشتار میلیونی پرندگان، نتیجه بی‌برنامگی سازمان محیط زیست

این کارشناس حیات وحش خاطرنشان کرد: نتیجه بى‌برنامگى و سردرگمى محیط زیست تا امروز این بوده که دامگاه‌داران و ذی‌نفعان کشتار میلیونى پرندگان مهاجر، متحد‌تر ‌شده‌اند؛ محیط‌زیست حتى همین امروز هم نمی‌داند که باید چه رویکردى اتخاذ کند و کماکان مشغول رایزنى‌هاى بى‌نتیجه با دامگاه‌داران و صیادان پرندگان مهاجر است.

الله‌قلی تصریح کرد: شاید لازم است به سازمان محیط‌زیست براى نجات از بى‌نقشه راه بودن، قوانین و مقررات جارى محیط زیست کشور را یادآورى کرد.

محل اصلی فروش پرندگان وحشی در سراسر کشور کجاست؟

وی همچنین درباره فیلم مستند آزادی و محتوای آن گفت: در مستند می‌بینیم که فرد بومى به نام صفر‌علی آزادی که همه نیز او را می‌شناسند به راحتى اقدام به احداث باغ و نگهدارى و نمایش پرندگان حمایت شده ملى و بین‌المللى کرده است؛ جالب است بدانید اخیرا سازمان محیط زیست لیست، مراکز نگهدارى حیات وحش و اصطلاحاً باغ هاى پرندگان داراى جواز را اعلام کرده اما باز هم نامی از باغ پرندگان صفر‌علی آزادی که عمده‌فروش اصلى پرندگان وحشى به سراسر کشور است در آن وجود ندارد.

این کارشناس حیات وحش ادامه داد: اینک زمان آن رسیده که دست های پشت‌پرده و لابی های متعدد و دوستى کردن‌هاى خاله خرسه برخى مسئولان در حمایت از ادامه کشتار میلیونى پرندگان و قاچاق افسارگسیخته و در نتیجه صاحب حق شدن برخى در این رویه، برملا شود و خوب است «مستند شماره 2 آزادی» به همین منظور ساخته شود.

‎الله‌قلی با بیان این که برخی موضوع معیشت و فقر مردم این منطقه را دلیل و توجیه شکار پرندگان مهاجر عنوان می‌کنند، تصریح کرد: باید گفت کسانی که در سایر استان ها اینطور بى‌رحمانه پرندگان مهاجر را تاراج نکرده و نکشته‌اند از گرسنگی از بین نرفته‌ و لَنگ نمانده‌اند.

شکسته شدن اسلحه شکار در برخی نقاط ایران

‎این کارشناس حیات وحش ادامه داد: در ‎بسیاری از نقاط ایران، نه کشاورزی و دامداری دارند و نه صنایع و توریست، با این حال، افراد اسلحه شکار خود را می‌شکنند و دست از نابودى بازمانده حیات وحش می‌کشند؛ متاسفانه در شمال ایران و به ویژه منطقه فریدونکنار، ازبازان و سرخ‌رود به جاى خوردن نان بازو و استفاده خردمندامه از مواهب الهى، عده‌اى طلبکار هم شده‌اند که باید براى برخورد با این رویه اقدام شود.

الله‌قلی تصریح کرد: البته نقش بازار علنى و غیرقانونى اما پرسود خرید و فروش حیات وحش و ایجاد رقابت منفى در بین مردم براى شکار، شایان توجه است.

باید با شکار بی‌حد و مرز مقابله کرد

وی تاکید کرد: برخی رفتارها همانند شکار بى‌حد و مرز حیات وحش به بهانه معیشت، توجیه‌پذیر نیست بلکه این امر، منفعت‌طلبى و تاراج اموال عمومی‌ است و به‌طور جدی باید با آن مقابله قانونى شود.

‎متمولین، سرشاخه‌های کشتار و خرید و فروش پرندگان در شمال کشور

این کارشناس حیات‌وحش درباره این پرسش که آیا سرشاخه‌های کشتار و خرید و فروش پرندگان، متمول هستند یا خیر گفت:‌ بله متمول هستند که مصرانه در شکار و کشتار پرندگان حضور دارند؛ البته ناگفته نماند کارى که مغایر قانون است و افراد بابت درآمد حاصل از آن زحمتی نکشیده‌اند، طبق شرع مقدس اسلام، مال حلال نیست.

الله‌قلی اظهار کرد: به عنوان نمونه قیمت غاز وحشی در بازار پرنده فریدونکنار گاهى به هر عدد200 هزار تومان هم می‌رسد؛ کدام بی‌بضاعتی این را خریداری می‌کند؟ فروشنده در ظاهر بی‌بضاعت است اما خریدار که بی‌بضاعت نیست؛ باید از مسئولان پرسیده شود که آیا پرنده‌کُش، بی‌بضاعت است؟ اتفاقا این فروشندگان و شکارچیان، ثروتمند هستند و اتحاد خاصى در این زمینه بین آنها وجود دارد.

‎نقش دلال ها در باغ پرندگان و پارک شهر تهران

وی خاطرنشان کرد: در باغ پرندگان تهران یا پارک شهر تهران و مراکز مشابه در سایر شهرها، نقش دلال هایی مثل آقای آزادی، غیر‌قابل انکار است چرا که اینها نیز پرنده‌ها را از کانال این افراد خریداری می‌کنند و بازار مشابه در جاى دیگرى وجود ندارد.

‎این کارشناس حیات وحش افزود: متاسفانه متخلفان اصلى در فریدونکنار، ازبازان و سرخ‌رود از تور قانون می‌گریزند؛ سازمان محیط زیست هم در این پرونده عملکرد مناسبی از خود ارائه نکرده است‌؛ اگر خانم ابتکار بخواهد در سازمان بماند جای تأمل دارد چرا که هیچ عملکردی در‌خور توجه و ثمربخشى از ناحیه وی و مجموعه تحت مدیریت‌اش ندیده‌ایم.

الله‌قلی با بیان این که بدنه کارشناسى سازمان محیط زیست هم هیچ گونه عملکرد مثبتى در فریدونکنار، ازباران و سرخ‌رود از خود بروز نداده‌اند، تصریح کرد:‌ حتی به غیر از بحث فریدونکنار در سایر نقاط نیز به سازمان محیط زیست انتقاداتی وارد است؛ در قضیه احیاء دریاچه‌ها و هورها عملکرد بسیار ضعیف سازمان را شاهدیم‌؛ این روزها آلودگی ناشى از تغییرات گسترده در عرصه‌هاى طبیعى هم سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی ادامه داد: متاسفانه 60 درصد تالاب هاى کشور کاملاً بیابان شده‌اند‌؛ حدود 40 درصد بازمانده نیز 20 تا 80 درصد پس‌روی کرده و تخریب شده‌اند، طبیعی‌ است که فریدونکنار، ازباران و سرخ‌رود جزو مهم ترین و آخرین مأواهاى میلیون‌ها پرنده مهاجر هستند اما این زیستگاه ها نیز به دامگاه و سلاخ‌خانه پرندگان آواره مبدل شده‌اند!

‎این کارشناس حیات وحش افزود: محدوده مذکور که یکی از بزرگ ترین زیستگاه های زمستان‌گذرانى پرندگان در جهان است به عنوان مثال تعداد غاز وحشى شکار شده در هر یک روز به اندازه و بعضاً بیشتر از تمام جمعیت زنده غازهاى وحشى در مجموع چند تالاب دیگر کشورمان در تمام فصل پاییز و زمستان است که بسیار جای تاسف دارد.

الله‌قلی همچنین به مستند آزادی اشاره کرد و گفت: مستند آزادی به طور کلى داراى فراز و نشیب و درامى مناسب است و توجه به موضوع کشتار وسیع پرندگان مهاجر و ریشه‌یابى آن در این کار، بسیار ستودنی است.

‎در فریدونکنار تهدید به مرگ شدم!

وی به عملکرد خود در دفاع از پرندگان و محیط زیست اشاره‌ای کرد و افزود: من بارها در فریدونکنار تهدید به مرگ شده‌ام؛ به من گفتند در شالیزار تو را می‌کشیم و تکه‌تکه می‌کنیم تا جنازه‌ات نیز پیدا نشود.

‎این کارشناس حیات وحش با اشاره به آمار یک موسسه مطالعاتی اروپایی در مورد کاهش نسل پرندگان مهاجر در جهان گفت: بر اساس آمارى که هنوز رسما منتشر نشده است، در آمار کلى انواع پرندگان وحشى، کاهش 450 میلیونى فقط در شمال و شمال غرب اروپا طی دو دهه اخیر ثبت شده که در ادامه مطالعات در همین زمینه متاسفانه ایران در رتبه دوم جهانی کشتار و نابودى پرندگان در امتداد رویه به ظاهر معمول صید و شکار و آلودگى و تخریب زیستگاه طبیعى در کشور قرار دارد.

ساخت آبگیرهای مصنوعی برای شکار پرندگان

الله‌قلی ادامه داد: این رتبه‌بندی با توجه به شکار صورت گرفته در فریدونکنار، ازبازان و سرخ‌رود است و اگر آمار کشتار پرندگان مهاجر در خوزستان نیز منتشر و به آن افزوده شود ما قطعاً و بلامنازع در رتبه اول کشتار پرندگان در جهان قرار خواهیم گرفت؛ در خوزستان ،صیادان پرندگان مهاجر توانسته‌اند آبگیرهاى مصنوعی به‌‌وجود بیاورند برای آنها مهم هم نیست در شرایطى که زیستگاه هاى طبیعى از بین رفته‌اند این برکه‌ها از شیرابه زباله‌ یا پساب شور آبگیرى شود چرا که پرنده‌های مهاجر وابسته به آب هستند و افراد سودجو از نابودى زیستگاه هاى طبیعى به این ترتیب برای شکار گروهى انواع پرندگان، نهایت بهره را می‌برند.

‎وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست نسبت به پاسداشت طبیعت و حفظ زیستگاه‌ها کاملاً غیر‌مسئولانه رفتار کرده و بیشتر به حرکات نمایشى و نمادین روی آورده است؛ سازمان محیط زیست متولی اصلی حیات وحش و حل معضلاتى همچون فریدونکنار است و باید پاسخ مناسبی را ارائه دهد.

تجارت پرندگان و خرید و فروش آنها از عوامل گسترش و شیوع فزاینده بیماری خطرناک آنفلوآنزاى فوق حاد پرندگان است که گسترش این بیماری ها، زیرساخت‌هاى اقتصادى و سلامت جامعه را در ریسک جدى قرار می‌دهد اما حتى در این شرایط نیز تیغ قانون در بازار علنى خرید و فروش پرندگان فریدونکنار برش نداشته و قوانین جارى کشور در کنار انسانیت، رنگ باخته و به سخره گرفته شده‌اند.

‎عدم توقف بازار معامله پرندگان مهاجر در فریدونکنار!

این کارشناس حیات وحش اظهار کرد: فعالیت بازار معامله پرندگان مهاجر فریدونکنار در نیمه دوم سال ٩۵ با وجود اعلام وضعیت فوق العاده بین‌المللى در ارتباط با بروز بیمارى آنفلوآنزاى فوق حاد پرندگان حتى یک ساعت هم متوقف نشد! و کمافى السابق در کنار خیابان اصلى خرید و فروش هزاران پرنده سلاخى شده انجام گرفت و امعاء و احشا پرندگان سلاخى شده نیز تا ده ها متر در خیابان به صورت روزانه پخش و مشاهده می‌شد! اگر مسئولان محیط زیست نمی‌توانند این وضعیت را ساماندهى و کنترل کنند، حداقل کار این است که استعفا دهند.

‎الله‌قلی ادامه داد: سازمان محیط زیست، متولی حیات وحش است و مسئولان آن به همراه مسئولان دستگاه قضایی باید به‌طور جدی به پرونده فریدونکنار، ازبازان و سرخ‌رود ورود پیدا کنند.

‎بی‌تفاوتی سازمان محیط زیست نسبت به لابی دست های پشت پرده در منطقه فریدونکنار

وی با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست و بى‌تفاوتى نسبت به لابى دست‌هاى پشت پرده تصریح کرد: متاسفانه شرایط ویژه‌ منطقه فریدونکنار، ازباران و سرخ‌رود مستلزم پیگیرى مجدانه سازمان محیط‌زیست و جلوگیرى از پنهان‌کارى و برخورد با زائل کردن حقوق محیط‌زیست توسط برخى افراد با‌نفوذ است که روابط طایفه‌اى و مالى را به مصالح کشور ارجح دانسته‌اند؛ تردیدى نیست در این بین، فعالان محیط‌زیست تمام‌قد در کنار حافظان طبیعت و احقاق حقوق آن خواهند بود.

رونمایی از مستند آزادی

‎استفاده بی‌‌اندازه از سموم و کودهای شیمیایی در کشت برنج منطقه فریدونکنار

الله‌قلی همچنین به مشکلات گسترده در تخریب زمین های کشاورزی مناطق شمالی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهدیم استفاده بى‌حد و اندازه و مرگبار از سموم و کودهای شیمیایی به ویژه در کشت مجدد برنج، موجب سمى شدن محصولات و از بین رفتن بافت و فلور طبیعى باکتریایى خاک مناطق کشاورزی شمال کشور شده است.

وی افزود: همه مشکلات اعم از شکار وسیع و بازار علنى قاچاق حیات وحش، کشاورزى مبتنى بر استفاده نامحدود از سم و کود شیمیایی، آلودگى شدید شیمیایى و میکروبى رودها و دریا و افزایش بیماری های لاعلاج از جمله سرطان قطعاً و به‌زودى موجب نابودی حیات منحصر به فرد فریدونکنار، ازبازان و سرخ‌رود خواهد شد‌.

این کارشناس حیات وحش ادامه داد: متاسفانه با شجاعت هرچه تمام از سم‌هاى مهلکى مانند سم پنبه و سموم مرکبات آن هم در دفعات زیاد در هنگام کشت مجدد برنج در مرداد ماه استفاده می‌شود در حالی که که استفاده از اغلب این سم ها برای کشت‌هاى خوراکى و آبى أکیداً ممنوع بوده و باید مسئولان رسیدگی کنند البته همین امروز هم برای رسیدگی دیر شده است؛ اگر خانم ابتکار، توانایی مواجهه و حل این مشکلات حاد زیست محیطی را ندارد، به صراحت اعلام کند و از جایگاه خود هر‌چه سریع تر استعفا دهد چراکه محیط‌زیست در هیچ کجا عرصه مسامحه و اهمال نیست.

رویکرد خانه مستند انقلاب اسلامی به سمت محیط زیست

احمد شفیعی؛ نماینده خانه مستند انقلاب اسلامی نیز در این مراسم درباره مستند آزادی و برنامه‌های خانه مستند انقلاب اسلامی اظهار کرد: بحث محیط زیست از جمله مهم ترین دغدغه‌‌های ما محسوب می‌شود که مستند آزادی نیز بر همین مبنا تهیه و تولید شد.

وی تصریح کرد: مستند آزادی بسیار باور‌پذیر تهیه و تولید شده و بدون واسطه به سراغ کشاورزان و دامگذاران منطقه رفته است که البته لایه‌های مختلف و کنش های متفاوتی را در آن شاهدیم.

نماینده خانه مستند انقلاب اسلامی درباره این که آیا سازمان محیط زیست در طول ساخت این فیلم و پخش آن، مشکلاتی را بر سر راه عوامل ایجاد کرده است یا خیر گفت: موضع خاصی را از سازمان شاهد نبودیم بلکه آنها استقبال مناسبی هم داشتند! اما امیدواریم جدی‌تر نسبت به این مسائل برخورد کنند.

شفیعی در ادامه به سخت بودن ایجاد جذابیت در یک مستند محیط زیستی اشاره کرد و اظهار کرد: جذب مخاطب و ایجاد جذابیت در یک اثر محیط زیستی 80 دقیقه‌ای بسیار سخت است اما مستند آزادی به دلیل لایه‌های پیچیده‌ای که اضلاع مختلف فساد را به نمایش گذاشته، توانسته مخاطب را با خود همراه کند.

وی تاکید کرد: اتفاقات در مستند آزادی، باور‌پذیر هستند و این فیلم به لحاظ فرمی و ظاهری نیز برای مخاطبان بسیار جذاب و گیرا است‌؛ امیدواریم این فیلم در مخاطبان اثر بگذارد و شاهد جلوگیری از کشتار پرندگان باشیم.

نماینده خانه مستند انقلاب اسلامی نیز تصریح کرد: مستند آزادی را نباید محدود به مسئله کشتار پرندگان دانست؛ وظیفه خود می‌دانیم ضمن پرهیز از سیاه‌نمایی به سمت لایه‌های اجتماعی پیش برویم.

شفیعی بُعد فرامتنی مستند «آزادی» را مهم دانست و گفت: در مستند می‌بینیم چگونه افراد مختلف، با دروغ گفتن یا نگفتن کامل حقیقت، تلاش دارند خود را منزه از اشتباه جلوه دهند و تقصیر را به گردن طرف مقابل بیاندازند و این مسئله در سایر مسائل اجتماعی و سیاسی هم قابل مشاهده است و از این جهت مستند «آزادی» را نباید محدود به مسئله کشتار پرندگان دانست.

وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم این فیلم مستند تاثیر بیشتری در مسئولان بگذارد و تعامل بهتری با مردم و ذی نفعان داشته باشند.

گفتنی است، مستند آزادی، در سال 1394 با پشتیبانی خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه و تولید شده است و رضا فرهمند کارگردانی و کمیل سهیلی به همراه حسین افشار تهیه کنندگی آن را برعهده داشته‌اند.

تولید این مستند را خانه مستند انقلاب اسلامی بر عهده داشته است؛ این مستند نامزد بهترین کارگردانی در بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و در ششمین دوره جشنواره سینما حقیقت، نامزد دریافت بهترین کارگردانی شده است.

آزادی، مستندی درباره ی کشتار فجیع و سالیانه پرندگان مهاجری است که از شمال آسیا و اروپا برای زمستان گذرانی وارد تالاب های میانکاله و فریدون کنار می‌شوند؛ عوامل این مستند با نفوذ در میان دامگاه‌دارن و شکارچیان این منطقه، زوایای پیدا و پنهان کشتار پرندگان مهاجر و در معرض انقراض و نقش سازمان محیط زیست و محیط‌بانان در این میان را به خوبی به تصویر کشیده است.

عوامل مستند آزادی؛ کارگردان: رضا فرهمند، کمیل سهیلی، مدیر فیلم‌برداری: رضا فرهمند، مدیر تولید: داوود ربان، تهیه‌کننده: حسین افشار، دستیار فیلم‌بردار: امیر‌علی میردریکوند، تدوینگر: رضا فرهمند، فرناز روشنایی، طراحی و میکس صدا: احمد افشار، صدابردار: کیومرث محمد چناری، دستیار صدابردار: کامبیز تقی‌زاده مدیر تولید: وحید حاجی‌لویی، جلوه‌های ویژه بصری: صابر رشید‌زاده، ابوالفضل روستایی، امیر سلامی، مترجم زیرنویس: ناتانائیل لوپرت، تصویر‌سازی: رامین غلامی برجی، دستیار کارگردان:حمید عامری، امور مالی: فاطمه احمدی، حمل و نقل: احسان رضایی، تدارکات: محمد‌علی رفوگر، طراح گرافیک: فروغ خادمی، دستیار کارگردان: حمید عامری، مشاور تحقیق: بهزاد نعلبندی.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

user
سمیه میرزایی

عالی بود. نسل آینده ما باید در مورد این بحران های محیط زیستی مطالبه کند. فرزندان ایران بخواهید که حاکمیت رفتارش را تغییر دهد و مسئولانه تر عمل کند.

03 اسفند 1398