نگاهی به مستند «با صبر، زندگی»: غمنامه ایستادگی

نگاهی به مستند «با صبر، زندگی»: غمنامه ایستادگی

نگاهی به مستند «با صبر، زندگی»: غمنامه ایستادگی
۲۵ تیر ۱۳۹۶

مستند «با صبر زندگی»، روایتی دردناک از مردمانی است که طی دو سالِ سخت و طاقت فرسا، زیر آتش و خمپاره های دشمنی قسی القب، نفس کشیدند و شاهد از دست دادن عزیزانشان بودند.

روایتی ماندگار از مردان و زنانی که نام خود را در دفتر مقاومت شیعه به ثبت رساندند تا به تبعیت از فرزانگان دل باخته ی الهیِ سال‌ها دفاع مقدس، پیام ایستادگی را به گوش جهانیان برسانند که ما امت شیعه، راه را بر دشمنان علی (ع) خواهیم بست. این صلا، آتشی پنهان در خود دارد.

مستند با نوایی آغاز می شود که حاکی از دردِ فقدان امنیت است. دخترکی در فوعه، با آن زبان شیرینش، مخاطب را با خود همراه می‌کند تا با او هم نوا شود و از مردانی روایتگری می‌کند که صبر و ایستادگی را با خونِ خود معنا کرده اند.

مستند «با صبر زندگی» داستانی از حقیقت های پنهان شده است. رازی است سرگشوده از ظلمی که به مدت 2 سال بر مردم بی گناه و مظلوم فوعه و کفریا تحمیل شد و مرثیه‌ای از خباثت کافران حربی وهابی و شیطان بزرگ است که خوراکی های در دست کودکان را با خون پاکشان آغشته ساخت.

حکایتی تلخ از زنان و کوکان خفته در زیر خمپاره

تروریست های تکفیری، سودای فتح این دو شهرک که حدود 30000 سکنه داشت را در سر می‌پروراندند و در مارس 2014 با یورشی وحشیانه این خیال شوم را به عمل تبدیل کردند. تصاویر مستند، چه زیبا حکایت درون شهر را بر پرده به نمایش در می آورد.

حکایتی تلخ از زنان و کوکان خفته در زیر خمپاره که نفس کشیدنشان، نشان از درد زخم‌های گلوله‌های تکفیری‌ها دارد. تصاویری دردناک و نوایی روایی که به زیبایی نامه‌ی زلفِ به پیشانی چسبیده‌ی مردی که هیزم می شکند تا سرما تن رنجور کسانش را بیش از پیش نیازارد را قرائت می‌کند.

مستند «با صبر زندگی» روایتی از مردمی است که تا آخرین قطره خون فریاد زدند و به جهانیان یادآور شدند ایستادگی را! آن ها امید را در کنار صبر به انسان‌ها نشان دادند؛ دو سال محاصره، سختی و نبردی جان سوز، دو سال صبوری و مداومت در مقاومت را.

مستند «با صبر زندگی» روایت عشق است. موسیقی مستند به خوبی حال و روز غم آلود ساکنان فوعه و کفریا را القا می‌کند تا کمی با آنان همراه شویم و بدانیم در این دو سال چه بر سر این آنها آمده و یادآوری این سوال که در این مدت سازمان ملل کجا بوده؟ کجاست صلیب سرخ تا شاهد بر این اشک و خون باشد؟

وقتی دل‌ها در سینه به تپش می‌افتند

روایت «با صبر زندگی» حقیقیت تلخی است که با شیرینی لحظه‌ی وصال 8000 سکنه از فوعه و کفریا جان می‌گیرد و مخاطبش با دیدن پایداری راسخ و جنگ آوری ملت شیعه برخود می‌بالد و این غرور، عزم پایداری زینبی شان را تحکیم می‌بخشد.

زیبایی مستند با انتظار و بی خبری ابوعلی و دوستانش برای دیدن کسانش، دل‌ها را در سینه به تپش وا می‌دارد. آنجاست که تجربه‌ی تلخ انتظار و صبر کسانی به تصویر کشیده می‌شود که مدت ها در آرزوی بوییدن عطری آشنا هستند و چه دردآور است اشک‌های منتظران و چه بد حالی است حال راوی، آن دم که خبر انفجار، بر زبان بیانش مهر سکوت می‌زند.

نویسنده‌ی متن، آنچنان زیبا کلمات را در امتداد هم به چینش در آورده است که مخاطب را تشنه‌ی شنیدن این غم‌نامه‌ی مستند می‌کند و در گوشش مرثیه‌ی محاصره را می‌سراید تا چشم‌های منتظر به راه، در ذهن مخاطب به زیبایی تصویر شود.

نقطه‌ی اوج مستند، لحظه‌ی وصال بعد از دو سال در سخت ترین محاصره ها را به نمایش در می آورد. دیدن قلب‌های از غم فشرده‌ی پدران و مادران، دستان لرزان کودکان و چشم هایی منتظر و نگران که بارش اشک‌های مخاطب را ناگزیر می‌کند.

راوی چه نیکو و با حرارت، روایت می‌کند گرمای دیدگان مردان و زنانی که وصال یافتند، آن هم بعد از دو سال سختی و مشقتِ تحمیل شده از سوی لشکر کفر بر بنای آرامششان.

مستند 50 دقیقه ای «با صبر زندگی» تفسیر آیه ی صبر را به جهانیان نشان داد و به گوش غرب رساند تا بدانند «خداوند با صابرین است». این همان صلایی است که می‌گوید: « إنَّ مَعَ العُسر یُسراً…».

منبع: حریم حرم

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند